torsdag 19 september 2013

Skrädmjölsvälling

BVC rekommenderar inte att man ger sitt barn egengjord välling. Detta p.g.a. att den egna vällingen påstås vara för näringsfattig. Man rekommenderar istället färdigvälling, då den är vitaminberikad.

Alla gör som de vill, men jag gör egen välling, då jag skyr syntetiska vitaminer som pesten. När lillen blir lite äldre ska han istället börja få samma multivitamin som jag tar, SuperVitalis. Så, just nu får han välling efter ett recept jag hittade men som jag gjort om en del:

Skrädmjölsvälling

2-3 tsk skrädmjöl
1 tsk nyponskalmjöl
½-1 tsk lucumapulver
2-3 dl vatten
1 tsk kallpressat kokosfett
Ev. en skvätt bröstmjölk

Man blötlägger de torra ingredienserna i vattnet i 2-3 timmar. Sedan kokar man upp under omrörning i någon minut. Dra sedan av från plattan och låt svala en liten stund. Sedan rör man ner kokosfettet och eventuellt lite bröstmjölk. Jag blandade med bröstmjölk i början, så att han skulle få vänja sig långsamt. Nu för tiden har jag bytt ut bröstmjölken mot:

Banan- och päronpuré

1 banan
1 päron
Ev. ½-1 tsk baobabpulver

Mixa, frys sedan in i teskedsportioner.

Så jag tar helt enkelt fram en liten portion av purén och blandar ut det med den färdiga vällingen. Dels för att det är nyttigt, men också för att smaken ska bli lite roligare. Annars tyckte jag mest att vällingen smakade varmt te. Insåg härom dagen att jag nog i fortsättningen ska blanda lucumapulvret med purén istället för mjölblandningen. Känns onödigt att koka det, speciellt med tanke på att jag inte kokar baobabpulvret. Råkade bara bli så för att jag började med lucuma. Baobab har jag precis kommit igång med. Ja, ni ser. Man testar sig fram! Det här är i alla fall ett recept som hittills har fungerat finfint för mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar