söndag 1 september 2013

Hets

Nu jäklar, nu är det redan tredje inlägget. Vilken hets! Gissar att det inte kommer ske varje dag, så passa på att njuta så mycket ni bara kan.

Åt en helt delikat lunch. Blev precis som jag tidigare nämnde de goda bönbiffarna min käre moder gjorde härom dagen tillsammans med ångkokta grönsaker, gelé och två (!) sorters hembakt bröd.


Inte på något vis en snygg bild, men poängen med bilden var framför allt att visa brödet jag bakade igår. Det är brödet med sesamfrön på, och receptet hittade jag på bloggen jag nämnde i mitt allra första blogginlägg. Tack för receptet, lilla matdériven! 

Var på Bondens Marknad igår. En himla bra grej, det där. Ekologiska, närproducerade grönsaker, ägg, ostar, bröd. Fick provsmaka två riktigt goda ostar, en ganska kryddig gräddost och någon slags fetaost. Ostmakaren sa att fetaosten egentligen skulle vara i mer fast form, men det gjorde inte mig någonting, för det var riktigt gott att ha istället för smör på bröden. 

Det andra brödet ni ser på bilden är ett bröd jag har filat lite på sista tiden. Just nu är jag nöjd med detta recept:

Morotslimpa

2 medelstora morötter, rivna (brukar riva direkt i bunken för att minimera disk)
ca 1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 dl linfrön
0,5 dl psylliumfrön
1 dl rågmjöl
1 dl skrädmjöl (innan jag testade skrädmjöl använde jag grahamsmjöl)
1 dl dinkelmjöl siktat
1 dl dinkelmjöl fullkorn 
ca 1 dl bär (jag föredrar lingon)
3,5 dl vatten
ev. 1 tsk nyponskalmjöl

Det hela är mycket simpelt. Rör ihop allt till en ganska lös och klibbig smet. Häll i smord form och grädda långt ner i ugnen i ca en timme, med ugnen på 175 grader. Man kan ha enbart en sorts dinkelmjöl, det är mest jag som har velat testa lite olika varianter. 

Fortfarande ingen mus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar