tisdag 24 september 2013

Mat och sådant

Lillens nya favoritfrukost, full av nyttigheter:

Bovetegröt med blåbärspuré

1/4 dl bovetemjöl
3/4 dl vatten
1 tsk ekologiskt, kallpressat kokosfett
Ev. en gnutta kanel och/eller kardemumma

Koka under omrörning någon minut, servera sedan med:

Banan- och blåbärspuré med sötpotatis
1 banan
ca 1 dl blåbär, färska eller frysta
½ sötpotatis, om den inte är överdrivet stor
½ tsk nyponskalmjöl
1 tsk lucumapulver
1 tsk baobabpulver
1 tsk ekologiskt, kallpressat kokosfett

Ångkoka sötpotatisen, mixa sedan med övriga ingredienser. Frys in i lagom stora portionsstorlekar.

Varför skriver jag alltid att just kokosfettet ska vara ekologiskt? Ska inte allt vara det i så fall? Det är som så, att miljoner gånger har jag fått frågan "vadå, är inte silverpaketet man köper i vanliga mataffären samma sak? Det där man gör ischoklad på?", så jag inser att folk har en tendens att inte begripa skillnaden. Detta är skillnaden:

Kallpressat, ekologiskt kokosfett är bl.a.:

  • Mycket rikt på kaprylsyra och laurinsyra (laurinsyra finns även i bröstmjölk)
  • Har en antioxidant effekt
  • Verkar antiseptiskt
  • Gynnar goda tarmbakterier
  • Motverkar virus, parasiter och svamp
Kokosfettet i det där silverpaketet är bl.a.:

  • Raffinerat, processat, härdat
  • Inte bra för hälsan
  • Inte ekologiskt
Ja, och så vidare. Däremot tar jag lite för givet att man då förstår att jag överlag förespråkar ekologiskt, så känns tjatigt att alltid skriva det. Men, ekologiskt är grejen!

På tal om kokosfett, igår gjorde jag chokladpraliner gjorda på rå kakao, kallpressat kokosfett, äkta vaniljpulver, en skvätt agavesirap och kokossocker. Blandade det sedan med kokosflingor och gojibär. Gott! Testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar